tisdag 2 oktober 2012

På The Farm Shop odlas maten inomhus

I Dalston i London, snett mittemot Dalston Eastern Curve Garden ligger Farm:Shop.

I ett traditionellt engelskt högt och smalt trevåningshus odlas det mesta.

Här kan du handla grejer som behövs för odling, men också äta mat i kaféet. Jag avstod från att äta min lunch här. Den tittade för intensivt på mig:




Jopp. I shopen odlades också fisken telapia (vita filéer som vi hittar i frysdisken till en billig peng i Sverige). Telapia trivs med att bo trångt och vill ha många kompisar.

De bodde i tankar som ingick i ett sinnrikt system för rening, där väldigt förenklat fiskens förorenade vatten gödde och vattnade salladen som i sin tur renade vattnet som användes igen till fiskarna.

Varför jag inte kunde äta? Jag äter allt. Men, när jag kände lukten av stekt fisk och såg folk äta två meter från fisktanken gick det inte riktigt ...




Däremot var det fantastiskt kul att titta på experimentet. Häng med på en tur i resten av huset, från lilla innergården till smårum längre upp i huset.







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar