söndag 21 oktober 2012

Nu är en japansk blodlönn planterad!



Jag köpte en liten söt Acer palmatum 'Bloodgood' på växtrea. Tycker jag saknar höstrött i min trädgård.

Nu står den ganska skuggigt (hoppas det går bra) under andra lönn- och rönnkompisar.

Det blir nästan komiskt, så fort jag får för mig att ett ställe är perfekt för en växt, nog sjutton ligger det sten där. Just på det här stället har någon dumpat sprängsten, antagligen från tillbyggnaden av vårt hus. Slit och släp ... Ha, ha.

Det ska bli riktigt spännande att se om den klarar vintern, den är nog lite på gränsen till härdig hos mig. Enköping ska vara zon 3, men jag tror jag gränsar till 4.





23 kommentarer:

  1. Så snyggt det ser ut alla redan! Kommer att bli så bra
    Ha det bäst!
    Kram Hélena

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh, du borde hålla pepkurs! Det blir aldrig några tummar nedåt från ditt håll :-) Kram!

      Radera
  2. Den har jo så flott farge , jeg håper den tåler vinteren.
    God søndag , Marit.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Marit! Trevlig söndagkväll på dig också!

      Radera
  3. Det blev ju ett bra ställe därvid stenen. De är så vackra på hösten.
    Allt gott
    annika

    SvaraRadera
  4. Japanska lönnar "måste" man ha, så är det bara. Inte minst för de underbara färgerna på hösten. Jag har planterat tre st iår, och håller tummarna för att de skall klara sig:-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Risken finns nog att det blir någon mer liten japanlönn. Tänker åka till Växtriket (? heter stället så) i Enköping i morgon. Rea, rea, rea ...

      Radera
  5. Det var ett bra köp tycker jag. Känner igen de där stenproblemen... jag har hittat så stora bumlingar ibland att jag har fått ändra mina planer. Ha det bra!

    /Liv

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Liv! Ja, det är bara att resignera ibland. Och ibland blir det ju bättre när man tvingas ändra sig. :-)

      Radera
  6. Den var ju ljuvlig!! Hoppas den klarar sig!

    /Lillianna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är den det! Nu är det bara att hoppas att hösten håller sig någorlunda mild ett litet tag till. :-)

      Radera
  7. Friskt vågat .....

    Klart den klarar sig och stenarna kommer ge den lite extra värme! Så inget ont som inte har nåt gott med sig :)

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. :-) Hoppas det Veronica! Om inte annat så är det kul att bara testa.

      Radera
  8. Härliga färger på din lönn, och snyggt att plantera vid stenen!
    Ha en skön vecka!
    hälsn
    AnnA

    SvaraRadera
    Svar
    1. Precis AnnA, tror jag måste ha någon mer faktiskt. Fast jag kanske ska vänta och se om den här klarar sig. Eller inte vänta... :-)

      Radera
  9. Din acer kommer att tacka stenen för extra värme, som Veronica skrev, och även för fukt under sommaren. Dessutom gillar japanska acrar att stå torrt under vintern, nästan en förutsättning för att de ska överleva, och det blir ju bra dränering om du har stenar i jorden.
    Förrästen, bor du i närheten av Enköping? Nyfiken, eftersom jag bor strax norr om.
    Hej hopp!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Törnrosa! Hoppas både du och Veronica har rätt.
      Och visst bor jag i närheten av Enköping, bor nära E18 avfarten Ängsö/Orresta, nära Björksta kyrka. :-)

      Radera
  10. Vilken härlig färg! haha låter som jag när jag ska gräva inträffar väldigt sällan men då finns det alltid något ivägen där under i jorden! Ha en skön vecka! Kram Iréne

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Iréne, en härlig färg är det! Och ja, marken är som den är ...

      Radera
  11. Hej! :) Vad roligt att du hittat till min blogg, välkommen. :)

    Vad roligt, visste inte att man kunde se vad folk söker på ens blogg. Det måste jag kolla på min, hihi.. Tack för det! =D

    Kram Madeleine

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Madeleine! Och dito! Ja, kolla vad de sökt på i din blogg, och rapportera i mitt inlägg. Det blir kul!

      Radera
  12. Se der ja, jeg fant bildet av den japanske lønnen din:) Så fin den var. Lykke til, håper det går bra med den i vinter.

    SvaraRadera