tisdag 4 september 2012

Varför döda alla bebisar?

Igår gick jag och en trädgårdsintresserad jobbarkompis på lunchpromenad. Vad fick vi se? Ett rönn/robinialiknande träd med rosa blommor i vippor.

Och under träder och i den vanskötta rabatten bredvid - massor med bebisar!

Jag tar med spaden i morron, sa jobbarkompisen resolut.




Och vad får vi se? Någon övernitisk j-l har kzzzonk, halshuggit alla bäbisar utom en. Inte grävt upp rötterna, bara gjort en snabbfrisering i rabatten. Tjopp, rätt av.

Och då frågade vi ändå en parkarbetare igår om hon skulle rensa i den rabatten. Det vet jag inte om det ingår i mitt jobb, sa hon och höll hårt i sin spade.

Grrrr.

Sånt slöseri!




Trädet är så vackert!




En liten pinne med sargad rot räddades (ur högen med lik), den ska jag plantera NU.




Och jobbarkompisen fick i alla fall en ganska ståtlig gren att sätta i vas därhemma.




Så onödigt. Vad kostar inte ett träd på en plantskola. Varför inte använda det som är "gratis". Det var inte så att rabatten i övrigt bestod av ett överdåd av skönheter. Mest brännässla faktiskt.

4 kommentarer:

  1. Härligt engagerat inlägg! Jag håller med dig fullkomligt.
    En kollega i Gbg där jag bodde förut skötte om planteringar/större krukor för några företag. Någon annan satte alltså dit vad som skulle växa, han klippte gräs, vattnade osv.
    När han berättade att varje vår så grävdes alla lökarna upp och slängdes! för att sommarblommorna skulle planteras, höll jag på att storkna. Ett sådant slöseri! Han brukade ge bort det han själv kom över. Sommaren efter fick två sopsäckar(!) med tulpanlökar... jag planterade dom på en skola i närheten där de gladdes sig alldeles utomordentligt mycket.
    Vi ses!

    SvaraRadera
  2. En del människor är inte kloka! Älskar inlägget och din passion :-)
    Ha det bäst!
    Kram Hélena

    SvaraRadera