torsdag 6 september 2012

Höstligt brandgula japanska lyktor

Det är bra att lära sig hur bladen till japanska lyktor ser ut. På försommaren jagar jag dom som krypit in hos grannarna i rabatten.
Tycker rötterna påminner lite om kvickrot . . .

Nu på hösten älskar jag de japanska lyktorna, eller judekörs, Physalis alkekengi.

Hur mycket har intensiv färg så här års?




Tycker de är fina när de är på gång också. Först blir det vita, enkla och små blommor. Det syns att det är en potatissläkting.

Sedan kommer fordren. Ljuvligt gröna, för att djupna mer och mer i orange. Längtar man riktigt efter fägring så här års kan man ju ta in lyktorna och torka. De håller hela, långa vintern.








Jag tycker lyktorna blir finast när de får bre ut sig till ett orange hav.

2 kommentarer:

  1. Jag hade sådana men var tvungen att ta bort dem för de ville bli just: ett hav!
    Och ett sådant får inte plats hos mig! Men jag tycker de är jättefina när de blivit orange

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej precis! Man får passa sig och vara med och rensa. Hon mig får de härja rätt fritt i en slänt. :-)
      Trevlig helg!

      Radera