söndag 1 juli 2012

Stjärnflocka = fjärilsmat

Stoppa ner näsan i en stjärnflockas dilliga mitt, det luktar honung!

Jag har fantastiskt roligt åt alla fjärilar som fladdrar runt med upprullade snablar, landar och sticker ner sugröret.

Jag tycker min stjärnflocka är lite mesig i färgen, men det spelar ingen roll. Jag vill ha fler fjärilsväxter! Vad funkar?

Blommande gräslök har jag sett att både humlor (också trevliga gäster) och fjärilar suger nektar från. Klöver gillar humlorna, men varken färgkulla, prästkragar eller rosenkrage verkar intressant.

Isopen är på gång, den är smaskig, men mer då? Vad kan jag skaffa mer?




Vet du vad det är för fjäril på bilderna, berätta gärna!

6 kommentarer:

  1. Favoriten här just nu är kantnepeta. Senare så är det Röd Solhatt, Rosenflockel, Ålandsrot mfl som är poppis. Humlorna är väldigt förtjusta i Fingerborgsblommorna som blommar just nu.
    Det är nässelfjärilar du har på dina stjärnflockor. Just nässlor är bra för flera olika fjärilar.
    Ha det!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Just det, röd solhatt gillar de. Fast mina är inte mer än i stadiet av pyttesmå knoppar än.
      Kul att du visste att det är nässelfjärilar som smaskar just nu. Tack!

      Radera
  2. Vilka fina bilder! Fjärilar kan vara ganska snabba så de är inte helt enkla att fånga bra på bild.

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Jag älskar att fota och varför inte då trädgård? ;-) Slår två flugor i en smäll där.

      Radera
  3. Hej Bettina.

    Jag tycker du ska skaffa dig en syrénbuddleja eller fjärilsbuske som den också kallas. Den är en riktig fjärilsmagnet, den har en tendens att frysa ner på vintrarna, men klipp bara bort det som frusit och den blommar igen under sommaren. Buddleja davidii heter den på latin. Finns i vitt, blått och lila.

    Annars finns ju alltid Jätteverbena som är en sommarblomma som drar till sig fjärilar från juli till frosten kommer.

    Rosenflockel, alla former av Vädd,grek,prakt, höst drar till sig fjärilar, Solidago eller Trädgårdsgullris.

    Glöm inte bort fjärilarnas larver, städa inte så noga och framförallt kolla i en bok om fjärilar vilka värdväxter larverna lever av och se till att det finns i närheten. Om man bara har växter som fjärilarna får nektar av får man dom inte att stanna i området, har dom däremot möjlighet att även lägga ägg och larverna har mat så stannar dom i området.

    Nässlor vill man inte gärna ha i sin trädgård, men ur fjärilssynpunkt är dom viktiga som mat för fjärilsslarver.

    Lycka till.
    John

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack John! Det får bli ett nytt försök med en buddleja, känner jag. Och nässlor har jag i ett hört på tomten, fördel med att inte hinna med allt man vill ... :O)

      Radera