lördag 14 juli 2012

Apelsinträdsskugga i Barcelona

Jag och yngsta dottern har förlustat oss i Barcelona. Ett litet museibesök tiggde jag till mig.

På gården till Museu Frederic Marès uppenbarade sig paradiset. En sval fontän omgiven av apelsinträd, vad som måste ha varit ett gigantisk fikonträd och kanske något limeträd också.

Halleluja. Ska du till Barca? Gå dit. Fint museum, underbar gård och ett litet fik som hör till som är som en liten juvel. Lika sval och undangömd den.

Nu ska jag ut i min trädgård och kika! Såg bara i förbifarten i går kväll att det hänt massor, på bara fjuttiga fem dagar :-)






Vad de visar på Frederic Marès?

Vi (jag mest) tittade på en stor utställning av Maria/jesusskulpturer. Ni vet den där modellen där Jesus sitter som bäbis i knät på Maria.

Precis som vi skickar med våra drag till våra barn tror jag konstnärer lånar ut sina till sina konstverk, vare sig de vill eller inte.

Mycket roande att se att alla Marior och Jesusar som hörde ihop liknade varandra. Vissa hade mungipor som pekade ner, andra hade glosögon, eller asiatiska sneda ögon. Andra hade små knappar till näsor, andra hade romerska kranar.

Jag gillar detaljer helt enkelt. Som sagt - ut i trädgården!

2 kommentarer:

  1. Ha ha haaa! "Jesusar", ett uttryck helt i min smak : ) Barcelona säger flera av mina vänner är värt ett besök. Kanske någon dag...
    Klart man ska pressa in ett museiebesök på resan. Jag ska iväg till sydligare nejder i augusti och jag SKA till Petra! Så det så! Det går ju inte att åka till Jordanien utan att besöka Petra, eller hur? Det finns dessutom intressanta museér i Amman + allsköns ruiner. Knäppa maken vet ingenting. Tur att torparkärringen har koll ;-)

    Kram, Lisa

    SvaraRadera
  2. Ha, ha! Go Lisa!
    Petra låter helt fantastiskt, håller med dig. Fortsätt planera i lönndom, helt rätt. :-))))

    SvaraRadera